Rigdom

Fortælling om Jesus

Forvandlede hjerter

Forandrede liv

Rigdom

1. søndag efter trinitatis, Luk. 16,19-31

Mathias Secher Rom, præst

 

Lazarusser

Jeg har tilbragt mange studieår på Dansk Bibel-Institut, DBI, som lå ved Nørreport i København. DBI’s lokaler lå ovenover Kofoeds kælder, som er et værested for hjemløse i København. Det betyder, at alle studenter igennem flere årtier startede og sluttede hver studiedag med at gå forbi Lazarus, som stod og hang, sov, skændtes, tissede osv. inde i gården. Med tiden lærte jeg dem at kende på de gode og dårlige dage, og det lykkedes da også at skabe en relation til enkelte af dem i årenes løb.

 

Det betyder, at når jeg læser denne lignelse, føler jeg mig ramt direkte i mellemgulvet. Forud for lignelsen skriver Lukas, at Jesus fortalte lignelsen til ”de pengeglade farisæere” (v. 14). Så hvis jeg føler mig ramt af lignelsen, er det nok ikke uden grund.

Nu er jeg så flyttet på behørig afstand af de hjemløse – men de er der stadig. Både i Esbjerg, København og i den globale landsby.

 

Kontrasterne

Vi får hurtigt beskrevet de to personer og kontrasterne står skarpe op mod hinanden. Først er det den rige mand, der er ved muffen og sidder og mæsker sig, mens Lazarus er hans direkte modsætning. Han ligger uden for den rige mands dør, længes bare efter at få de afgnavede rester og har end ikke kræfter til at holde hundene væk fra sårene.

Ikke overraskende dør Lazarus, han bliver båret væk af englene til Abraham. Normalt har personerne ikke navne i Jesu lignelser, men det får Lazarus altså. Lazarus betyder "Gud er min hjælp". Det blev hverken rask, mæt eller rig af, da han lå ved dørtærsklen, men nu bliver det tydeligt, at Gud er Lazarus' hjælp. Han bliver båret op på Abrahams skød. Abraham, som ifølge Lukas' kapitel 13(,28-29) sidder på hæderspladsen ved Himmerigets store festmåltid. Nu er det Lazarus, der mæsker sig, og det smager himmelsk!

Fattigdom og rigdom

Ud fra lignelsen kunne det godt lyde som om, at fattigdom og rigdom i sig selv er problemerne. Især sætningen om, at den rige mand fik sit gode her, mens de nu bytter roller. Der står dog ingenting om, at det skyldes deres fattigdom eller rigdom. Jesus siger bare, at det bliver omvendt. Det ville i øvrigt også have været i ret skarp modstrid med resten af Bibelens budskab. Fattigdom leder ikke automatisk til himmelsk status efter døden. Vi får da også lidt hjælp, ved at manden får navnet Lazarus, som betyder "Gud er min hjælp".

Det samme gælder rigdom. Den fører hverken automatisk til himmel eller helvede. I kapitlerne omkring får vi udpenslet, at rigdom er en stærk fristelse for os, men ikke at den i sig selv er ondskab. Fristelsen ved rigdom er, at den effektivt lokker os til at gøre den til et mål i sig selv. Rigdom for rigdommens skyld. Jeg mærker det indeni. Jeg vil gerne bare have flere penge. Ikke fordi jeg har lavet en konkret beregning på, at jeg mangler dem. Bare fordi jeg gerne vil have dem. Det er det, vi hører i valgkampen dag og ud dag ind. Målet er mere velstand, mere sundhed og flere penge. Ingen taler om, hvad formålet er med velstanden, helbredet og pengene. Rigdommen er et mål i sig selv. Det giver en fornemmelse af magt. Måske fordi jeg så får fornemmelsen af, at jeg selv kan bestemme og disponere over mit eget liv. Hvis jeg har penge på kontoen og anden rigdom, kan jeg leve i illusionen om, at jeg er uafhængig, og det er rart (i hvert fald så længe det varer).

Ikke desto mindre kan det faktisk lade sig gøre at bruge rigdommen udadrettet til at gøre godt. Alle os, der er samlet her, er rige. Og vi kan faktisk bruge vores velstand, helbred og penge til noget godt. Vi kan dele med vores nærmeste. Den er ikke så svær. Vi kan også dele med dem, som ikke står os specielt nær, men som har brug for vores rigdom. Den er lidt sværere. Vi kan også dele vores rigdom med Guds riges arbejde. Lokalt i Frimenigheden. Lokalt i f.eks. Kirkens Korshær. Også den kirke, som ikke er så tæt på, kan vi dele med. Forskellige danske organisationer. Internationale organisationer. På den ene og den anden måde kan vi gøre ufatteligt meget godt med vores rigdom. Den kan nærmest veksles direkte til hjælp og frelse for andre mennesker. Det er svært, for rigdom er udstyret med dobbeltklæbende tape, så det er virkelig en daglig kamp at slippe den. Men det kan lade sig gøre at bruge vores rigdom til at gøre forbløffende meget godt. Hvis vi lukker Jesus ind i vores rigdom og handler på hans vejledning!

Den rige mand

Det gjorde den rige mand ikke. Den rige mand døde også. Det vakte sikkert større opmærksomhed, end da Lazarus døde, og han fik en proper begravelse. Ikke desto mindre står kontrasten til Lazarus nu endnu stærkere end før. Nu er det den rige mand, der pines over åben ild, mens Lazarus sidder ved det himmelske festmåltid.

Nu starter så samtalen med Abraham, hvor vi lærer den rige mand lidt at kende. Han lyder egentlig rimelig sympatisk. Han beder om lidt vand. Og da situationens alvor går op for ham, forsøger han at advare sine fem brødre.

 

Manden er bestemt ikke uden medmenneskelig kærlighed – han har bare ikke overvejet, at Lazarus også er et medmenneske. Selv nu tænker han stadig, at Lazarus er sådan en, han kan hundse rundt med. Først for at få lidt vand, dernæst for at advare brødrene. Abrahams svar er, at det gamle testamente er proppet med formaninger om at tage sig af de fattige og nødlidende, så hans brødre har rigeligt med advarsler.

Den rige mand forsøger sig en sidste gang. Det kan godt være, at de ikke vil høre på det, der står i Bibelen, men hvis de ser et lodret under, en død mand, der bliver levende, så vil de tro.

Men Jesus siger: Nok er nok. Hvis ikke de tror på Guds ord gennem profeterne, vil de heller ikke tro ham, hvis en død mand bliver levende… en slet skjult cliffhanger til Jesu egen opstandelse.

 

En rig, død mand, der blev levende

Og så slutter lignelsen der. På sit klimaks. Er der ingen redning for manden? Svaret blafrer i luften.

"Hvis de ikke tror Moses og profeterne, vil de heller ikke lade sig overbevise, selvom en står op fra de døde."

 

Jeg kan ikke holde ud at tænke på Helvede. Og jeg bryder mig heller ikke om at snakke om det. Et pinested, hvor Gud straffer al ondskab. Også den ondskab, som nogle af mine kære ikke ville kaste over på Jesus, men som de insisterede på at tage med sig i graven. Det er til at tude over! Ikke desto mindre advarede Jesus så mange gange mod helvedes virkelighed. Han kunne heller ikke lide at tale om det. Hele formålet med at blive menneske var faktisk at skaffe en udvej for den rige mands brødre. Hans rigdom overgik langt denne verdens samlede juveler. Alligevel opgav han det hele, blev menneske, tjente, lod sig torturere og død gudsforladt på et kors. Han var en død mand, der blev levende igen.

Tror du på ham? Tror du på ham - både med din forstand og med din rigdom? Får han lov at tage din ondskab med op på korset, så er det ikke flammerne, men det Himmelske festmåltid der venter for enden af din tunnel.

Den rige mand troede måske på Gud med sin forstand, men ikke med sin rigdom. Han blev straffet uigenkaldeligt, og kunne ikke gå til sine 5 brødre. Men det kan vi. Vi lever endnu. Vi kan faktisk gå til den rige mands 5 brødre!

De 5 brødre

Ved påskegudstjenesten opfordrede jeg jer til at skrive navnene på 2-3 påskepersoner, som ikke kender Jesus (så vidt I ved), og som I på en eller anden måde har berøring med i jeres dagligdag. Hvis I ikke har gjort det endnu, kan I skrive på disse sedler.

 

I påsken opfordrede jeg jer til at bede trofast for dem og gøre plads til dem i jeres liv. Nu er det ved at være sommertid, hvor hverdagen får nogle pauser. Overvej og snak med hinanden om, om der måske er noget, I kan gøre anderledes i hverdagen, så jeres påskepersoner kan komme tæt på og få del i jeres liv. Skal I prioritere lidt anderledes, invitere lidt anderledes, investere lidt anderledes. For at påskepersonerne kan komme så tæt på, at de kender jer på godt og ondt. Så de både får del i jeres fattigdom og rigdom i forskellige afskygninger. Og så I med tiden får taleret ind i hinandens liv og kan tale om det, der er vigtigt.

Den rige mand kunne ikke tale med sine brødre. Men det kan vi. Jesus gav sin rigdom, for at vi skulle undgå straffen. Lad os bruge vores rigdom til langsigtet at pege på ham.

Må vor Herre Jesu Kristi nåde

Gud, vor faders kærlighed

Og Helligåndens fællesskab

Være med os alle

 

 

Hvornår

Hvis der ikke står andet i kalenderen,

holder vi gudstjeneste kl 10.00

 

 

 

 

Hvor

Skolegade 23

6740 Bramming