Jesus vaskes beskidt

Fortælling om Jesus

Forvandlede hjerter

Forandrede liv

Jesus vaskes beskidt

Fastelavns søndag, familiegudstjeneste, Mat. 3,13-17

Mathias Secher Rom, præst

 

Jesus’ og vores dåb

 

Det beskidte vand

Jesus vil døbes. Johannes synes, det er mærkeligt. Jesus skal overtale ham til at døbe ham. Johannes står der og kigger ned i Jordanfloden. Vandet er beskidt. Flodvand er jo generelt beskidt, men det her vand var også beskidt på en anden måde end andre floder. Det var her alle mulige mennesker i Israel kom ned, for at få deres synder vasket af sig. Alt det, de havde gjort forkert. De havde levet med ryggen vendt mod Gud, og ville ikke have noget med ham at gøre. De ville selv bestemme over deres liv og evighed, og Gud skulle ikke komme og blande sig. Men så var de alligevel gået den lange vej ned til Jordan, for de vidste, at Johannes Døberen var der nede. Nu ville de gerne omvende sig. De havde levet med ryggen vendt mod Gud, men nu ville de gerne vende sig om, og leve sammen med Gud. Omvende sig. Leve det liv, som han kunne give dem. Så vandet var beskidt. Det var fuldt af alt det oprør, synd og ondskab, som var blevet vasket af dem, der kom og blev døbt.

 

Nu kom så Jesus, og ville døbes af Johannes. Johannes kendte godt Jesus, og han vidste, at Jesus var det eneste menneske i hele verden, som ikke trængte til at blive omvendt. Han siger: ”Jesus, det er da mig, der trænger til at blive omvendt til dig. Du er jo fuldstændig ren! Du skal da ikke ned i det her beskidte vand!”

 

Lille Nørd

Er der nogen, der kender Lille Nørd? Nu skal vi lige se et lille klip, hvor Anders og Kathrine har klædt sig ud som elefanter. Anders han vil gerne have et rigtigt mudderbad, ligesom elefanterne, mens Katrine har prøvet at tale ham fra det, fordi de skal videre til en fin fødselsdag.

 

(Se videoklip, minuttal 19:00 - 20:35)

 

Anders var altså pæn og ren, men vaskede sig selv rigtig beskidt.

 

Opfylde al retfærdighed

Jesus var også helt ren i forhold til Gud, men han overtaler Johannes til, at han skal døbe ham i det beskidte vand. ”For således bør vi opfylde al retfærdighed.”, siger Jesus. Hvad betyder det? Hvad er det for en retfærdighed? Jo, Jesus siger, at alle de her mennesker er kommet herned, fordi de ville omvende sig. Al deres oprør, synd, had og ondskab fik de vasket af, da de blev døbt. Men ondskab forsvinder ikke bare. Had kan ikke bare sådan blive væk. Det er som om det stadig ligger der i vandet, og flyder. Derfor skal du også døbe mig med en omvendelsesdåb. Jeg er ren og syndfri nu. Men jeg ønsker at tage alt deres forfærdelige stads på mig. Alt det, de fik vasket af, vil jeg tage på mig, så jeg en dag kan tage det med op på korset og sømme det fast der. Jeg vil tage synden og ondskaben, i stedet for at de skal tage den. Du vaskede dem rene i floden. Jeg vil have, at du vasker mig beskidt, så jeg kan tage alt skidtet med op på korset, i stedet for at de skal have det. Hvad var det, Anders gjorde, da han var blevet vasket beskidt? Han gik hen på liggestolen, og solede sig. Han ville gerne bare være beskidt. Det ville Jesus ikke. Han ville tage al skidtet, synden og ondskabet med op på korset. Sådan opfylder vi nemlig al retfærdighed, sagde Jesus.

 

Johannes

Johannes var lidt af en særling, og han havde en særlig plads her i livet. Han skulle gøre det sidste klar til at Jesus kunne komme. Det gjorde han ved at sige til folket, at de skulle gøre sig klare til at Gud kommer. De skulle gøre rent i deres eget liv. De skulle omvende sig. Dette gjorde de blandt andet ved at blive døbt af Johannes.

 

Johannes’ dåb lignede den dåb, som vi også er blevet døbt med. Synden bliver vasket væk i dåben. Alligevel var Johannes’ dåb ikke den samme som vores dåb. Johannes’ dåb var en omvendelsesdåb. Dem, han døbte, de fik vasket synderne af, og blev omvendt. Men de blev ikke døbt i ”Faderens, Sønnens og Helligåndens navn”, sådan som vi bliver det. De fik ikke Helligånden ind i hjerterne. Når vi bliver døbt, bliver vi nyskabt. Vores gamle liv bliver vasket væk, og Gud kommer og bor i vores hjerter. I Johannes’ dåb fik de så at sige kun den første halvdel. Som Johannes selv siger det: ”Jeg har døbt jer med vand, men Jesus skal døbe jer med Helligånden”.

 

Guddommelig krammer

Lige da Jesus så er blevet døbt, sker der noget rigtig dejligt. Der står, at Jesus straks steg op af vandet, så åbnede hele Himlen sig. Gud brød simpelthen igennem den himmel, som vi kan se. Og lige så langsomt dalede Gud Helligånd ned over Gud søn, Jesus, mens Gud Far siger ”Det er min elskede søn, i ham har jeg fundet velbehag.”. Da Jesus har taget al den her ondskab på sig, for senere at bære den med op på korset, så bryder Gud simpelthen ud i noget der ligner én stor, guddommelig krammer. Helligånden daler ned over Jesus, mens Gud udbryder ”Det er min elskede søn.” ”Jesus, du er min søn, og jeg elsker dig. Jeg har velbehag i dig.” Det er ikke så tit jeg siger til Ida eller børnene, at ”jeg har velbehag i dig”. Det ord bruger vi ikke rigtig mere. Men det betyder jo bare ”Du er simpelthen så dejlig! Jeg kan bare rigtig, rigtig godt li’ dig!” Da Jesus bliver døbt, udbryder Gud: ”Jesus, du er min elskede søn. Dig kan jeg bare godt li’! Du er simpelthen så dejlig!”

 

Da du blev døbt

Dengang du blev døbt, skete de samme tre ting. Det kan godt være, at du ikke så det, men da du blev døbt, åbnede himlen sig. Gud vendte dig om. Allerede inden vi blev født, havde vi vendt Gud ryggen. Det gælder alle mennesker, at vi fødes med ryggen til Gud, i oprør mod ham. Som mennesker fødes vi til en lukket himmel. Men da du blev døbt, blev det alt sammen vasket væk. Jesus tog det fra dig, sømmede det fast oppe på sit eget kors, og himlen åbnede sig for dig.

Og da du blev døbt, dalede Helligånden ned over dig. Blidt og nænsomt lavede Helligånden et lille hus inde i dit hjerte, hvor han flyttede ind. Du skulle ikke mere være overladt til dig selv, men Gud ville være i dig og sørge for dig. Forme og modellere dig blidt og nænsomt. Og sørge for, at du kan forstå det, når Gud siger, at du er hans elskede barn.

Det var nemlig det tredje, der skete. Da du blev døbt, blev du Guds elskede søn eller datter. Og han vil bare gerne fortælle dig, at du er dejlig!

”Du er min elskede søn, du er min elskede datter. Dig kan jeg bare godt li’! Du er simpelthen så dejlig!” Uh, det er altså bare noget, der varmer. At høre det fra sin egen far.

 

Må vor Herre Jesu Kristi nåde

Gud, vor Fars kærlighed

og Helligåndens fællesskab

være med os alle. Amen.

 

 

Hvornår

Hvis der ikke står andet i kalenderen,

holder vi gudstjeneste kl 10.00

 

 

 

 

Hvor

Skolegade 23

6740 Bramming