Da Gud blev født

Fortælling om Jesus

Forvandlede hjerter

Forandrede liv

Da Gud blev født

Juleaftensdag, Luk 2,1-14

Mathias Secher Rom, præst

 

Da Gud blev født

 

Nu vil jeg prøve at gøre det lidt enkelt, så jeg kunne godt tænke mig at gribe fat i tre spørgsmål: Hvem var der, hvad skete der og hvad betyder det.

 

Hvem var der

Maria og Josef var der. Der plejer at være nogle hjælpende kvinder til sådan en fødsel, men det kunne godt se ud som om, at der ikke var det her. Lukas understreger i sin ordknappe beretning, at Maria selv svøbte Jesus. Det plejede at være de hjælpende kvinder, der gjorde det. Så lagt sammen med den udprægede mangel på gæstfrihed kunne det tyde på, at det har været en ensom fødsel med Josef som jordemoder.

Derudover var der også de sengekammerater, som man nu engang må dele stald med i kakkerlakland.

Dernæst var der hyrder og engle. Hyrder, der passede deres tjans, og engle, som sang og festede løs.

 

Og så var der jo også lige Jesus. En lille dreng med en massiv genfejl. To sæt DNA i hver eneste celle. Marias X-kromosomer og Guds Y-kromosomer.

Hvad skete der

Et barn blev født i Betlehem. Lukas er ekstremt nøgtern og konstaterende, når han genfortæller det. Der er ikke så meget føle-føle. Det var sindssygt farligt at føde i en stald - længe før pencilinen blev opfundet. Forfatteren Lukas kunne have skrevet langt mere detaljeret og medrivende om denne bizarre historie. Det var utroligt udbredt i samtiden, at når man skrev et eller andet, så skrev man med hiv og sving, og spillede på alle de følelser, der kunne spilles på. Det gør Lukas ikke. Han nøjes med de nøgne facts. Han var uddannet læge, en dannet mand, og han vidste godt, hvordan man skriver medrivende og hvordan man manipulerer følelser. Men han lader være. Han skriver lidt ligesom dengang TV-avisen bestod af en kedelig mand, der læste op af avisen, mens kameraet kørte. Det virker altså til, at det er vigtigt for Lukas at præsentere de konkrete hændelser, uden at proppe noget ned i halsen på os. Han har hverken brug for manipulation eller special effects. Han ønsker, at historien skal tale for sig selv.

Det tvinger mig til at spørge en gang til: Hvad sker der? Hvorfor fortæller Lukas om et barn, der bliver født i Betlehem?

Hyrderne får udlægningen: Gud bliver menneske. Himmelens uendelige historie bliver til et punktum. Måske er det derfor, Lukas formulerer sig, som om han skrev til Ritzaus bureau. Fordi han ser, at det, han skal skrive, er fuldstændig grænsesprængende. For hvordan skal man beskrive det faktum, at Gud bliver menneske? At Gud selv blev en del af det, han har skabt? Lagde I mærke til, at vi i trosbekendelsen sagde ”født, ikke skabt”? Jesus blev ikke skabt. Han blev født, ja, men ikke skabt. Himlenes evighed blev til et meteornedslag i vores tid? Selv hvis Lukas valgte den vildeste indpakning, som ville overgå Hollywood for evigt - så ville den ikke nå selve historien til sokkerne. Så han kunne lige så godt nøjes med at skrive "Et barn er født i Betlehem…"

Hvornår

Han bruger dog lidt krudt på, at understrege, at det ikke bare er et eventyr ligesom Peters Jul og Tidsrejsen. Han indleder ikke med "Der var engang…". Han indleder med "Og det skete…". Det skete!

- ”I ved nok, dengang med Kejser Augustus' folketælling!”

- ”Mener du dengang, da Kvirinius var statholder i Syrien?”

- ”Ja, lige præcis! Dengang!”

Og da han havde fået det på plads, kunne resten siges på 1 vers: "Hun fødte sin søn, den førstefødte, og svøbte ham og lagde ham i en krybbe, for der var ikke plads til dem i herberget." Universets største begivenhed - kogt ned til et haiku digt. Til en sætning. Gud blev født. Ikke skabt, men født.

Og derefter bryder himmelen løs. Englene eksploderer ud over nogle stakkels hyrder, som lå så fredeligt og holdt vagt. De har kendt Guds plan i tusindvis af år - og nu er det endelig sket! Gud blev menneske! "Ære være Gud i det højeste og på jorden! Fred til mennesker med Guds velbehag."

Englene svarer på det tredje spørgsmål:

Hvad betyder det

"Fred til mennesker med Guds velbehag."

Gud elsker sine mennesker. Vi har Guds velbehag. Og derfor ønsker han at give os fred. Barnekår, som vi tidligere læste i brevteksten.

Frirum, trygge rammer, tilhørsforhold og plads til spontan glæde. For at vi ikke skulle være overladt til os selv, som gadebørn i lovløshedens gader, men for at vi kunne være børn i Guds hus.

 

Jeg elsker at læse i Bibelen, fordi den er så dejligt realistisk. Gud pynter ikke på historien, og jeg kan genkende mig selv og mit liv. Julens historie er så gennemironisk. Det var ikke nok for Gud bare at blive født. Han ville fødes under de mest usle forhold, og det skulle være samfundets bund, der fejrede hans fødsel. Jesus’ jul var dejligt kikset. Så der er også plads til, at vores jul må være det. Jesus blev ikke født, for at vi skulle komme i rette julestemning. Han kom, for at vi skulle få fred. Fred med ham, fred med hinanden, fred med os selv.

 

Sårede hjerters fest

I dag er en festdag. Vi har virkelig noget at fejre. Men i dag er det ikke sikkert, at du oplever det særligt fredeligt. Hvis du er ensom til daglig, vil du måske føle dig ekstra ensom i aften. Hvis du let bekymrer dig, er der nok at bekymre sig om i aften. Hvis din familie er splittet, vil du sandsynligvis opleve det mere udtalt i disse dage end du plejer. Julen er hjerternes fest. Derfor vil det sårede hjerte også gøre mere ondt, end det plejer. Savnet af dem, du har mistet. Smerten over, at du ikke kan købe den dyre julegave, som du egentlig gerne vil give. Angsten for, at drengen vælger at bytte gaven, fordi han i virkeligheden ikke bryder sig om dig. Og alt det der. Det kan gøre ekstra ondt i dag, fordi det er hjerternes fest.

 

Hør, hvad Gud vil fortælle dig: Du har fred med ham. Når det gør allermest ondt, når det hele er allermindst fredeligt – så skal du vide, at du har fred med Gud! Uanset om dagen i dag ender i succes eller fiasko, så skal du vide, at du har fred med Gud. Det kan godt være, at du ikke får fred med dine medmennesker og fred med dig selv. Men du har fred med Gud, og du har Guds velbehag. Gud elsker dig. Og når Jesus en dag kommer igen, vil freden brede sig. Relationerne vil blive hele. Du vil komme til at se dig selv som dyrebar – ligesom Gud ser dig.

 

”Fred til mennesker med Guds velbehag.”

 

Guds fred og glædelig jul!

 

 

 

 

Hvornår

Hvis der ikke står andet i kalenderen,

holder vi gudstjeneste kl 10.00

 

 

 

 

Hvor

Skolegade 23

6740 Bramming